REGULAMENTUL
INTERN AL
CENTRULUI DE DOCUMENTARE ŞI
INFORMARE ( CDI )
DE LA
COLEGIUL NAŢIONAL „INOCHENTIE MICU CLAIN” BLAJ
Regulamentul
intern al Centrului de Documentare şi Informare este un act normativ
intern şi cuprinde prevederi specifice condiţiilor concrete de
desfăşurare a activităţii CDI de la Colegiul Naţional
„Inochentie Micu Clain” Blaj, în conformitate cu Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Centrelor de Documentare şi
Informare (CDI), aprobat cu Ordinul MECT nr. 5689 din 20.10.2008.
CAPITOLUL I. DISPOZIŢII
GENERALE
Art. 1. CDI este un centru de resurse pluridisciplinare
care oferă elevilor, cadrelor didactice şi comunităţii
locale un spaţiu de formare, comunicare şi informare, un laborator de experimentare a noilor
tehnologii educaţionale, un loc de cultură, deschidere,
întâlnire şi integrare.
Art. 2. CDI concentrează în
acelaşi spaţiu un fond documentar actual, pluridisciplinar, pe
suporturi multiple, adaptat nevoilor utilizatorilor şi specificului
şcolii. El deserveşte întreaga comunitate educativă a
unităţii de învăţământ, punând la
dispoziţie mijloace de documentare şi informare, echipamente şi
instrumente de exploatare a resurselor, precum şi un spaţiu adaptat
organizării şi desfăşurării de activităţi
şcolare şi extraşcolare.
Art. 3. Activităţile desfăşurate
în CDI susţin implementarea politicilor educaţionale pe
niveluri de studii, profiluri, specializări, promovează inovaţia
pedagogică şi sprijină realizarea obiectivelor prevăzute
în procesul de reformă a învăţământului
românesc, răspunzând nevoilor de informare a tuturor
utilizatorilor.
Art. 4. CDI contribuie la asigurarea egalităţii
de şanse a elevilor proveniţi din medii culturale, economice şi
sociale diferite prin facilitarea accesului la informaţie şi servicii
specifice destinate elevilor, cadrelor didactice şi membrilor
comunităţii locale.
Art. 5. CDI are
următoarele funcţii: funcţia de primire, funcţia de
informare generală, funcţia pedagogică, funcţia de orientare
şcolară şi profesională, funcţia de comunicare cu
exteriorul, funcţia tehnică şi funcţia recreativă.
CAPITOLUL
II. AMENAJAREA ŞI ORGANIZAREA CDI
Art. 6. Amenajarea şi dotarea CDI ţine cont de
specificul activităţilor derulate în cadrul acestuia, de
publicul căruia i se adresează (vârsta elevilor, nivelul de
studiu), de particularităţile şi specificul unităţii
de învăţământ în care funcţionează.
Art. 7. În CDI spaţiul este
conceput modular şi este organizat flexibil pentru a asigura
condiţiile necesare derulării tuturor activităţilor şi
îndeplinirii funcţiilor acestuia.
Art. 8. Spaţiile organizate în CDI
sunt următoarele: spaţiul de primire, spaţiul documentaristului,
spaţiul informatic, spaţiul audio- vizualului, spaţiul de
documentare pedagogică, spaţiul de orientare şcolară
şi profesională, spaţiul lucrărilor documentare,
spaţiul lucrărilor de ficţiune, spaţiul lecturii de
destindere, spaţiul de lucru în echipă, spaţiul de lucru
individual, spaţiul de afişaj şi expoziţii şi
spaţiul de depozitare .
Art. 9.
Mobilierul CDI este modular şi
permite accesul liber la fondul documentar, precum şi reorganizarea
spaţiului în funcţie de necesităţi şi de
activităţile proiectate.
Art. 10. În spaţiul CDI este pus la
dispoziţia utilizatorilor fondul activ de publicaţii, constituit din
8000 de volume, restul de 32 000 fiind dispuse în depozitul din sala
alăturată.
Art. 11. Completarea fondului
documentar se realizează periodic în funcţie de
următoarele criterii: profilul, nivelul de
învăţământ şi specificul unităţii;
cerinţele de informare şi documentare ale utilizatorilor,
recomandările programelor şcolare; componenţa fondului existent
şi activităţile propuse în proiectul anual.
Art. 12. În CDI
clasificarea, indexarea şi ordonarea documentelor se face potrivit CZU
(Clasificarea
zecimală universală), folosind atât clasele principale,
cât şi subclasele mai importante.
Art. 13. Toate operaţiunile care
privesc gestionarea fondului documentar se fac conform reglementărilor
biblioteconomice în vigoare.
Art. 14. Prelucrarea documentelor din fondul
documentar al CDI se realizează informatizat, folosind programul de bibliotecă Biblio-
expert 2.
Art. 15. Exploatarea colecţiilor se realizează
prin consultarea în CDI şi prin împrumutul la domiciliu.
Art. 16. Utilizarea spaţiului, a fondului documentar
şi a serviciilor CDI se realizează programat sau în regim de acces
liber.
(1) Utilizarea
programată presupune: activităţi de prezentare a CDI,
iniţiere în
cercetarea documentară, proiecte în
colaborare cu cadrele didactice, activităţi pedagogice, animaţii
lectură, activităţi cu caracter cultural.
(2) Accesul liber presupune punerea CDI la
dispoziţia utilizatorilor pentru informare şi documentare
individuală în interes şcolar, profesional sau personal,
în prezenţa documentaristului.
CAPITOLUL III.
REGULI DE UTILIZARE A CDI
III.1 PROGRAM DE
FUNCŢIONARE
Art. 17. Centrul de Documentare şi Informare (
C D I ) funcţionează după următorul program:
LUNI – VINERI : 7 – 15
Art.
18. Nu este permis accesul în CDI
în absenţa bibliotecarului / profesorului documentarist.
Art. 19. O planificare de
ocupare a CDI pe clase / grupe de elevi poate fi consultată la punctul de
împrumut şi informare din CDI.
Art. 20. Situaţiile
excepţionale în care CDI este închis vor fi semnalate la
panoul de afişaj de la intrarea în CDI.
Art. 21. Planificarea
activităţilor didactice desfăşurate în CDI se
realizează cu minim 24 de ore
înainte de desfăşurarea lor propriu-zisă prin anunţarea
bibliotecarului / profesorului documentarist şi completarea
planificării din CDI.
Art. 22. Centrul de
Documentare şi Informare este deschis tuturor categoriilor de public. Au
drept de împrumut elevii, cadrele didactice şi toţi
angajaţii Colegiului Naţional „I. M. Clain”.
Art. 23. Pentru
împrumutul şi restituirea cărţilor, elevii vor avea acces
după următorul program:
-
clasele
I – VIII : în pauza de la ora 10 şi după ora 12;
-
clasele
IX – XII: în celelalte pauze şi după ora 13.
III.2 COMPORTAMENTUL ÎN CDI
Art. 24. Intrarea în CDI se face în
linişte şi fără bagaje. Acestea vor fi depuse în
spaţiul special amenajat la intrarea în CDI.
Art. 25. Pentru utilizarea
în bune condiţii a resurselor CDI este recomandabilă
parcurgerea unei şedinţe de iniţiere în cercetarea
documentară. Planificarea acestor activităţi se realizează
în colaborare cu echipele pedagogice, în limita spaţiului
şi a orarului CDI.
Art. 26. Nu se consultă
CD-ROM-uri sau dischete personale.
Art. 27. CDI nu este nici
sală de discuţii, nici sală de mese. Nu se bea, nu se
mănâncă şi se vorbeşte în şoaptă
pentru a nu-i deranja pe ceilalţi utilizatori.
Art. 28. Materialul pus la dispoziţie
trebuie respectat. Orice deteriorare atrage după sine aplicarea de
sancţiuni.
Art. 29. Elevii nu sunt
autorizaţi să oprească sau să pună în
funcţiune aparatele existente în CDI ( televizor, combină,
calculator).
Art. 30. După
consultarea unui document, acesta trebuie repus corect la locul său.
Dacă se întâmpină dificultăţi la reordonarea
documentelor consultate se solicită ajutorul documentaristului. A nu se
uita că un document prost plasat este un document pierdut.
Art. 31. La terminarea activităţilor,
mesele de lucru rămân curate şi scaunele sunt corect
aşezate la locul lor.
III.3 UTILIZAREA
CALCULATORULUI ŞI A INTERNETULUI
Art. 32. Accesul la calculatorul pe care este
instalată baza de date a CDI este permis doar sub supravegherea responsabiblilor CDI.
Art. 33. Se interzice
modificarea configuraţiei sistemului, a fişierelor etc.
Art. 34. Nu se
deschid, modifică sau şterg fişierele altcuiva.
Art. 35. Pentru a se
evita viruşii informatici nu se utilizează dischete venind din
exterior.
Art. 36. Nu sunt
permise jocurile.
Art. 37. Nu se încarcă ecranul sau
discheta şi nici nu se editează documente cu caracter rasist,
extremist sau pornografic.
Art. 38. Nu se
imprimă fără acordul responsabililor CDI.
Art. 39. În
cazul unor probleme tehnice, se avertizează fără
întârziere responsabilul CDI.
III.4 CONSULTAREA ŞI
ÎMPRUMUTUL DOCUMENTELOR
Art. 40. Înscrierea cititorilor şi
gestionarea împrumuturilor se realizează în sistem tradiţional, operaţiunile fiind
executate de către bibliotecarul documentarist.
Art. 41. Elevii de liceu pot împrumuta la
domiciliu 3 documente, cei de
gimnaziu un document, iar cadrele didactice cel mult 5.
Art. 42. Durata
împrumutului pentru lucrările de ficţiune şi documentare
este de 14 zile, cu posibilitatea prelungirii cu încă 7 zile a
perioadei de împrumut.
Art. 43. Nu se
împrumută la domiciliu următoarele categorii de documente:
-
lucrările
de referinţă ( dicţionare, enciclopedii, atlase);
-
periodicele
şi hărţile;
-
documentele
audio-vizuale;
-
dosarele
documentare.
III.5 ÎNTÂRZIERI.
DETERIORĂRI. SANCŢIUNI
Art. 44. Pentru publicaţiile nerestituite de
către elevi la data prevăzută se vor emite
înştiinţări de restituire, transmise elevilor prin
intermediul profesorilor diriginţi.
Art. 45. După două
înştiinţări de restituire, publicaţia este
considerată pierdută şi se impută utilizatorului
urmând procedura legală.
Art. 46. O carte
pierdută nu poate fi înlocuită decât cu un exemplar de
acelaşi fel.
Art. 47. Cartea pierdută şi
neînlocuită se va recupera prin achitarea valorii actualizate a
acesteia şi prin plata unei amenzi egală cu de două ori
preţul astfel calculat.
Art. 48. În cazul deteriorării
unei publicaţii, utilizatorul va plăti o amendă stabilită
în funcţie de gravitatea daunei şi importanţa
publicaţiei care a suferit-o.
Art. 49. Utilizatorului
căruia i s-au imputat publicaţii sau i s-au perceput amenzi i se va
interzice accesul la C.D.I. pe o perioadă limitată sau
nelimitată.
CAPITOLUL IV.
DISPOZIŢII FINALE
Art. 50. Regulamentul intern de organizare şi funcţionare a
Centrului de Documentare şi Informare de la Colegiul Naţional
“Inochentie Micu Clain” Blaj intră în vigoare după
dezbaterea în Consiliul profesoral şi aprobarea de către Consiliul de administraţie.